Veelgestelde vragen

Vragen die vaker voorkomen zijn we gaan verzamelen. Op deze pagina kun je eenvoudig per categorie alle veelgestelde vragen bekijken. Voor aanpassingen van je huidige website kun je je aanvraag het beste mailen naar support@whale.nl. Kun je de gewenste informatie alsnog niet vinden? Neem dan contact met ons op

Administratie

Hoe verleng ik mijn domeinnaam?

Als je een domeinnaam hebt ondergebracht bij Whale verlengen we deze automatisch, 30 dagen voor de registratiedatum, met 1 jaar. Mocht de domeinnaam bij een andere partij zijn geregistreerd kunnen wij deze niet verlengen.

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?

Mocht je verhuisd zijn, het e-mailadres willen aanpassen of iets anders willen veranderen van je klantgegevens, dan kun je dit per e-mail doen naar administratie@whale.nl

Hoe zie ik de registratiedatum van mijn domeinnaam?

Via https://www.sidn.nl kun je je domeinnaam opzoeken en zien wanneer deze is geregistreerd. Ook kun je dit terugvinden op je factuur van Whale.

Hoe verleng ik mijn diensten?

Overeenkomsten die aangegaan zijn voor onbepaalde tijd hoeven niet verlengd te worden. Diensten voor een aangegeven periode kun je verlengen per e-mail naar administratie@whale.nl

Hoe kan ik mijn diensten opzeggen?

Bij Whale kun je al jouw diensten opzeggen per mail of telefoon. De klant kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te alle tijden opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden. Een consument heeft het recht een overeenkomst voor onbepaalde tijd op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

Vermeld bij het opzeggen van je overeenkomst altijd het abonnementsnummer en debiteurnummer. Deze kun je terugvinden op je factuur van Whale.

Beveiliging

Hoe is mijn website beveiligd?

Alle websites en webshops gemaakt door Whale zijn beveiligd met een SSL certificaat. Een SSL certificaat zorgt voor een versleutelde verbinding (https) tussen de bezoeker en je website, op deze manier worden alle gegevens veilig verstuurd (denk aan klant informatie, login informatie en online betalingen).

Hoe kan ik mijn e-mail beveiligen?

Kies een wachtwoord van minimaal 12 karakters, waar minstens 2 cijfers/symbolen in zitten. Hoe meer karakters er in een wachtwoord zitten des te beter/veiliger. Schakel waar mogelijk een 2 staps verificatie in.

Hoe worden mijn gegevens beveiligd?

Whale gaat zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Wij hebben verschillende technische maatregelen genomen om je persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatig gebruik. Meer informatie? Neem contact met ons op

Wie heeft er toegang tot mijn data?

We geven je gegevens alleen door aan andere partijen als dat echt nodig is voor onze dienstverlening. De partijen die van ons toegang krijgen tot je gegevens, mogen deze alleen gebruiken om jou een dienst te leveren namens Whale. Meer informatie? Bekijk de Privacyverklaring

Wat is 2 staps verificatie of 2FA?

Dat is inloggen met een combinatie van iets wat een gebruiker weet (wachtwoord) en iets wat de gebruiker heeft (eenmalige code).

Paketten en tarieven

Kan ik meerdere websites op 1 hosting onderbrengen?

Ja, dat is mogelijk. Standaard kun je 2 websites hosten op 1 hosting pakket. Mocht je meer websites willen hosten in dezelfde digitale omgeving kun je contact met ons opnemen.

Waarvoor dient de Uptime Support?

Er is bijna niets vervelender dan een website die onbereikbaar is. Door onze geavanceerde software zijn we in staat om alle websites van onze klanten elke 5 minuten te testen op de bereikbaarheid. Daarnaast controleert de software de downtime vanaf meerdere locaties om het voor 100% te verifiëren. Op aanvraag is het mogelijk om je website elke minuut te laten checken door onze software.

Werkt je website niet op dat moment? Dan kijken we direct wat er aan de hand is en lossen we het op.

Kan ik mijn domeinnaam verhuizen?

Om een domeinnaam te verhuizen naar een andere registrar, is in de meeste gevallen een verhuiscode nodig. Een verhuiscode is een combinatie van letters, cijfers en/of speciale tekens en is voor de meeste domeinextensies in jouw controlepaneel terug te vinden.

Er bestaan echter domeinextensies die geen gebruik maken van een verhuiscode, maar op een andere manier verhuisd worden.

Kan ik mijn website verhuizen?

Heb je een website bij een andere provider en wil je overstappen naar Whale? Kies dan voor onze verhuisservice! Wij zorgen ervoor dat je website verhuist wordt zonder dat je website offline gaat.

Kan ik mijn e-mail ook verhuizen?

Als je overstapt naar Whale dan wil je natuurlijk al je mail behouden. Om dit mogelijk te maken zonder gedoe bieden wij een mailbox verhuisservice aan. Wij verhuizen je IMAP of POP3 maibox* en zorgen ervoor dat al je e-mails meegaan naar je nieuwe pakket.

Webhosting

Wat is webhosting?

Webhosting zorgt ervoor dat je website bereikbaar is op het internet en dat je vrienden, familie en klanten de website kunnen bezoeken. Zonder webhosting zou jij de enige zijn die je website kan bezoeken.

Kan ik een subdomein toevoegen?

Ja, je kunt kosteloos een onbeperkt aantal subdomeinen toevoegen aan je domeinnaam bij Whale.

Zit er een beperking op de hoeveelheid dataverkeer?

Nee, onze SSD Webhosting heeft geen limiet op het aantal bezoekers. Ervaar je problemen? Neem dan contact op via support@whale.nl.

Is er een backup van mijn website?

Standaard maken we dagelijks een backup die 24 uur bewaard zal worden, tot de volgende backup. Hoe uitgebreider je webhosting pakket, hoe meer backups we uit het verleden voor je bewaren.

Kan ik een backup van mijn website terugzetten?

Als je geen backup via je CMS hebt gemaakt kun je deze helaas (nog) niet zelf terugzetten. Mocht je de backup die we in je controlepanel voor je gemaakt hebben terug willen zetten neem dan z.s.m. contact met ons op via support@whale.nl.

Kan ik een staging omgeving opzetten?

Zelf is het helaas (nog) niet mogelijk om een staking omgeving op te zetten. Hiervoor kun je een e-mail sturen naar support@whale.nl.

Hoe kan ik mijn diensten opzeggen?

Bij Whale kun je al jouw diensten opzeggen per mail of telefoon. De klant kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te alle tijden opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden. Een consument heeft het recht een overeenkomst voor onbepaalde tijd op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

Vermeld bij het opzeggen van je overeenkomst altijd het abonnementsnummer en debiteurnummer. Deze kun je terugvinden op je factuur van Whale.

Webdesign

Hoe kan ik een aanpassing doorgeven?

Als je geen toegang hebt tot de CMS omgeving van je website kun je je aanpassingen doorgeven via support@whale.nl. Standaard aanpassingen verwerken we binnen 1 tot 5 werkdagen. Heeft je aanpassing spoed? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Hoe kan ik zelf een aanpassing doorvoeren?

Als je zelf aanpassingen wilt doorvoeren aan je website kun je inloggen in de CMS via de door Whale aangeleverde gegevens bij oplevering van je website. Heb je geen logingegevens ontvangen? Neem dan contact op via support@whale.nl.

Mijn aanpassingen zijn niet zichtbaar, hoe komt dat?

Mogelijk heb je de browser cache nog niet geleegd. Het Engelse woord ‘cache’ (spreek uit als: kesj) betekent voorraad of opslagplaats. Bij de computer wordt een deel van het geheugen bedoeld waar tijdelijke internetbestanden worden bewaard. Ook de opgeslagen gegevens zelf worden ‘cache’ genoemd.

Door gegevens van een website tijdelijk op te slaan, verschijnt een internetpagina sneller. De gegevens hoeven namelijk niet elke keer dat u de pagina opent, weer van het internet te komen.

Ik ben de URL naar mijn CMS omgeving kwijt

Uit veiligheidsoverwegingen vermelden we je unieke CMS URL niet in de FAQ. Neem voor de URL contact op via support@whale.nl.

Waarom krijg ik een 404 melding?

Als er een 404 error in beeld verschijnt, betekent dat dat de pagina die je probeerde te bezoeken niet kan worden gevonden of niet (langer) bestaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Waarom krijg ik een 500 melding?

De oorzaak van de 500 melding kan je vrijwel altijd achterhalen via de Error Log in jouw controlepaneel. Heb je geen toegang tot je controlepaneel? Neem dan contact op via support@whale.nl.

E-mail

Hoe herken ik valse e-mails?

Wil je meer informatie over hoe je een phishing e-mail kunt herkennen? Kijk dan op de website van het Digital Trust Center van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Hoezo komt mijn e-mail niet aan?

Als je e-mail niet aankomt bij de ontvanger kan dit talloze redenen hebben. Stuur een e-mail naar support@whale.nl of neem telefonisch contact met ons op.

Hoe voorkom ik spam in mijn mailbox?

Wanneer je gebruik maakt van Google Workspace of Office 365 is je mailbox al goed beschermt tegen spam. Gebruik je de mailbox die meegeleverd is bij het hostingpakket en ontvang je nog erg veel spam? Neem dan contact op via support@whale.nl.

Hoe stel ik een e-mailhandtekening in?

Het instellen van een e-mailhandtekening is vrij eenvoudig. Klik hier voor de Google Workspace uitleg en hier voor de Office365 uitleg.

Ik wil een extra e-mailadres aanmaken, kan dat?

Uiteraard. Maak je geen gebruik van Office365 of Google Workspace? Dan kun je tot maximaal 100 e-mailadressen gebruiken vanuit de webhosting pakket. Gebruik je Office365 of Google Workspace? Dan kun je je abonnement eenvoudig uitbreiden via de admin-portal. Hulp nodig? Stuur een e-mail naar support@whale.nl.

Ik moet een SPF-record toevoegen, hoe werkt dat?

SPF staat voor Sender Policy Framework. In een SPF-record kunt u omschrijven welke servers namens de domeinnaam e-mail mogen verzenden. Een ontvangende server kan onder andere op basis van het SPF-record besluiten om een e-mail door te laten, te markeren als onveilig of helemaal te weigeren. Dit SPF-record kun je terugvinden in je DNS (Domain Name System ) instellingen. Hulp nodig? Mail naar support@whale.nl.